Для виконання вантажно-розвантажувальних і транспортних робіт застосовують різні види обладнання. При цьому, як показує практика, одним з найпоширеніших видів такого обладнання на вітчизняних підприємствахє мостові крани. Головною конструкційною особливістю цих кранів є наявність моста, котрий складається з прогонової балки з прикріпленими до неї з обох торців кінцевими балками, доповнених ходовими візками для пересування по підкранових коліях.
На прогоновому мосту закріплюється таль (електричний або ручний), здатний переміщатися уздовж нього. Таль може комплектуватися різними вантажозахоплювальними пристосуваннями, в залежності від виду переміщуваних вантажів. Основні з них:
- Гаки (ковані, штамповані та пластинчасті) — використовують для робіт з більшістю видів вантажів.
- Стропи (на кінці можуть кріпитися гаки, скоби, кільця) — для робіт з вантажами складної конфігурації.
- Захвати (зачіпні, опорні, анкерні, фрикційні) — для робіт з нестандартними виробами.
- Грейфери — для робіт з сипучими та крупнокусковими матеріалами, а також довгомірними лісоматеріалами.
- Електромагніти — для роботи зі сталлю, чавуном та відходами чорних металів.
- Траверси (зварні металоконструкції) — використовуються в якості проміжної ланки між крюком талі та нестандартним вантажем у випадках, коли іншим способом його переміщати незручно або зовсім неможливо.
Крани можуть приводитися в дію або за допомогою мотор-редуктора (кран мостовий електричний), або за допомогою механічного приводу (кран мостовий ручний). Як правило, для підняття вантажів на електричних кранах використовуються електричні талі (тельфери), а на їх ручних аналогах — ручні талі. Зазвичай ручні крани застосовуються для виконання робіт у легкому режимі (з малою інтенсивністю), електричні крани — на ділянках, де підйомно-транспортні роботи ведуться інтенсивно.
Прийнято ділити мостові крани за кількістю прогонових балок — на однобалкові або двобалкові, а також за способом розміщення підкранових шляхів — на підвісні і опорні (у перших шляхи кріпляться до елементів конструкції будівлі, у других — закріплюються на залізобетонних або металевих опорах). Наявність додаткової прогонової балки підвищує експлуатаційні можливості крана. Те ж саме стосується й опор. Для робіт з порівняно більш важкими вантажами (від 16 тонн) завжди бажано використовувати мостовий двобалковий опорний кран.
В Україні замовити виготовлення мостового крана будь-якого типу та будь-якої комплектації можна на Київському заводі підйомно-транспортного обладнання, для визначення вартості кранової техніки достатньо заповнити опитувальний лист на сайті КЗПТО — https://kzpto.com.ua